Previous Entry Поделиться Next Entry
Акафист преподобному Андрею иконописцу
Уставщик
ustavschik wrote in akathistos
Выкладываю текст новосоставленного акафиста преп. Андрею Рублеву. Текст получен из общины храма во имя преп. Андрея в Раменках (Москва) с благословения настоятеля храма прот. Владимира Ригина.
Автор акафиста — уставщица прихода послушница Татиана (Ревтова), величания — она же совместно с ныне усопшим иереем Андреем Грачевым. Автор текста и члены прихода будут благодарны за все замечания и предложения по исправлению текста, поскольку предполагается представление текста для официального одобрения компетентными церковными властями к богослужебному употреблению.

Update: В текст внесена правка, сделаная автором акафиста в ответ на замечания, высказанные участниками сообщества.

Акафист преподобному и богоносному отцу нашему Андрею иконописцу
Кондак 1
Истиннаго богословия обретение, преподобне Андрее, познав Всесвятую Троицу во Единице, начертал еси изображения святая, чудесами прославленная, мир просвещающая. Имеяй дерзновение ко Пресвятей Троице, моли просветити и наша души, да зовем ти: Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Икос 1
Ангельскаго жития от юности твоея возжадал еси, преподобне: убо ко святей обители великаго Сергия притекл еси и в послушании авве земли русския, дондеже призва тя Господь в небесную обитель, живописа святии образы еси и ныне благодать даруяй всем припадающим к ним. Темже и мы благодарно вопием ти:
Радуйся, ангельскую чистоту возлюбивый;
Радуйся, во ангельстем образе послуживый;
Радуйся, в одежду послушания облаченный;
Радуйся, тезоименный храбрости, во иночестве Андреем нареченный.
Радуйся, смирения ради мирское имя сокрывый;
Радуйся, смирения образы на иконах явивый.
Радуйся, Безначальныя Троицы во Единице воспевателю;
Радуйся, Трисветлаго Бога служителю.
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Кондак 2
Видя скорбь и разорение земли русския от нечестивых, Андрее славне, оставил еси надежду на князей и возложив ея на Единаго Человеколюбца, научаеши и нас с верою взывати Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум богоозаренный, Андрее всехвальне, стяжав, в истощенней нашествии иноплеменными земли возскорбел еси оскудевшаго верою Отечествия ради и служителем Спасителя стал еси. Сего ради мы с любовию восклицаем ти:
Радуйся, скорби земли русския в свое сердце сложивый;
Радуйся, сосудом Божиим послуживый.
Радуйся, полона иноплеменнаго избежал еси;
Радуйся, от плена страстей сердце удержал еси.
Радуйся, в обители Святыя Троицы духом возраставый;
Радуйся, Триипостасное Божество воспевавый.
Радуйся, в любви Христове ныне пребываеши;
Радуйся, нас в вере, надежде и любви укрепляеши.
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Кондак 3
Силою Всевышняго притекла благодать к воздвижению монастыря Нерукотвореннаго образа Спасова, волею Господа направился ты, преподобне, к сему месту святому и пел еси Богу песнь ангельскую: Аллилуиа.
Икос 3
Имея сердце, послушное Богу и авве Сергию, в обитель на Яузе реце ко святому Андронику направился еси, Андрее богомудре, ведал бо преподобный Сергий грядущее прославление тобою имени Божия во граде Москве. Мы же, дивяся Божию промышлению, воспеваем ти таковая:
Радуйся, благодатию Божиею в град Москву приведенный;
Радуйся, ко святому иконописательству определенный.
Радуйся, искуснаго живописца Даниила спостника обрел еси;
Радуйся, дар образописания растил еси.
Радуйся, Евангелия в красках воплотителю;
Радуйся, Нерукотвореннаго Спаса изобразителю.
Радуйся, яко иконы твоя свидетельство православныя веры явили;
Радуйся, яко чрез тебе явленныя образы вселенную просветили.
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Кондак 4
Бурею житейскаго моря сокрушаемы есмы, созерцанием мира горняго на иконах твоих, Андрее пречудне, тихое пристанище обретаем. И светом дивным озарены есмы, поем Богу: Аллилуиа.
Икос 4
С
лышав, создателю икон дивных, посвящение времени праздников Богу Единому, сии дни не писал еси образов, но святыя иконы созерцал еси. Темже ти рцем таковая:
Радуйся, во дни Господския и Богородичныя созерцанием икон к первообразам восходивый;
Радуйся, слезными мольбами у Господа подвига иконописательства испросивый.
Радуйся, яко Первому Творцу икон, создавшему ветхаго Адама уподоблен еси;
Радуйся, яко Искупителя Адамова падения в ликах воплотил еси.
Радуйся, иконотворчеством окна в Царство Божие открывый;
Радуйся, себе в икону Божию претворивый.
Радуйся, яко к невидиму свету ум возносиши;
Радуйся, от мира дольняго к миру горнему нас возводиши.
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Кондак 5
Богородицу и Матерь Света достойнословля [1], со тщанием писал еси образы Ея, воздавая хвалу Единаго от Троицы Бога Слова Рождшей, и воспевая: Аллилуиа.
Икос 5
Видев нашествие грознаго врага, Андрее святый, молил еси со Церковию и всем народом о даровании избавы от полчищь вражиих. Радость же спасения Державною Помощницею града от супостата запечатлел еси в иконе Всемилостивыя Заступницы. Мы же, видя любовь твою ко Пречистой, умиленно поем:
Радуйся, любовь велию ко Всепетой Мати имеяй;
Радуйся, в печали и скорби Ей молитвенно предстояй.
Радуйся, защиты Отечествия ради ко Пресвятей Заступнице взывавый;
Радуйся, по изгнании сопостатных поган Приснодеву величавый.
Радуйся, на руку Своею Царя Славы несшую превозносиши;
Радуйся, рукама своима образ Присноцарствующей запечатлеваеши.
Радуйся, сретение с Богом в сердце хранивый;
Радуйся, Сретенскому монастырю образ Богоматери подаривый.
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Кондак 6
Проповедник живописательный Царствия обетованнаго верным был еси, и благим своим житием и милостию Божиею обрел еси его. Помози, отче, достигнути райских блаженств и нам, дерзающим взывати Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиял дар богодухновенный в соборней Церкви Благовещения Пресвятыя Богородицы, егда пророчески созидал еси, Андрее богоизбранне, со Феофаном Гречином и старцем Прохором с Городка. Дивляся видению твоему, поем:
Радуйся, изрядный молитвенниче и постниче;
Радуйся, Андрее светлоподобниче [2].
Радуйся, подобно учеником Христовым Фаворским светом освященный;
Радуйся, Небеснаго Владыки служителю верный.
Радуйся, ангелов собеседниче;
Радуйся, равноангельнаго жития проповедниче.
Радуйся, со Феофаном и Прохором зерцало райскаго блажества нам даруеши;
Радуйся, к Царствию Небесному путь показуеши.
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Кондак 7
Хотя обновити Успенский собор во граде Владимире, великий князь призва тя со спостником Даниилом. Вы же двоица блаженная, возводяще ум к Невещественному и Божественному Свету, вознесеста молитву: Аллилуиа.
Икос 7
Новыя и чудныя образы написали еста, Данииле и Андрее, во утихновение страждущим. Украсили еста Владимирский собор Успения Пресвятыя Богородицы шествием в рай праведных со святыми апостолы Петром и Павлом во главе и Второе пришествие Господа Иисуса Христа начертали еста. Мы же, дивляся провозвещению твоему, отче Андрее, глаголем:
Радуйся, собора Успения Пресвятыя Богородицы обновителю;
Радуйся, Не Оставляющия нас во Успении Своем дивный похвалителю.
Радуйся, скорбное и светлое шествие праведников в рай начертал еси;
Радуйся, ангелов огнь испускающих расписал еси.
Радуйся, Втораго пришествия Господа Всевышняго прославителю;
Радуйся, пространств и времен просветителю.
Радуйся, велию радость граду Владимиру доставляяй;
Радуйся, по окончании трудов в Москве пребываяй.
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Кондак 8
Странником на земли бе еси Андрее светонаставниче [3], дара образописания ради в веси многажды призываемь. Но и пешешествуя, ум и сердце в стоянии пред Богом держал еси, непрестанно воспевая Ему: Аллилуиа.
Икос 8
Веси иныя преукрасив, старче Андрее, направил еси стопы твоя во Звениград, идеже во соборе Успения по благословению святаго Саввы игумена создал еси Деисус чудно велми. Сего ради тебе зовем:
Радуйся, по зову Божию стопы своя в путь направляеши;
Радуйся, ум и сердце к стоянию пред Богом принуждаеши.
Радуйся, собора Успенскаго дивный украсителю;
Радуйся, красоты совершенныя в образе Спасове явителю.
Радуйся, Священнаго Писания ревнителю усердный;
Радуйся, Учения Христова живописателю верный.
Радуйся, Святыя Руси прозябение;
Радуйся, града нашего заступление.
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Кондак 9
Весь монастырь разорение от нечестиваго князя понесл есть, ты же, Андрее святе, ведая о упреждении братии обители Пресвятыя Троицы аввою Сергием в тонцем сне, возгласил еси: Аллилуиа.
Икос 9
Ветии многовещаннии како могут поведати скорбь и тесноту земли русския от нашествия князя татарскаго, грады жегущаго и грабящаго. Ты же, Андрее преподобне, призван был образописати в каменнем храме во имя Пресвятыя Троицы, воздвигнутем вместо сожженныя древяныя церкви. Молим тебе: укрепи верою сердца наша, страстьми пожженная, и запечатлей в них образ Пресвятыя Троицы. Милостив буди нам, поющим:
Радуйся, свидетелем спасения братии аввою Сергием ставый;
Радуйся, икону Господа Иисуса Христа-Спасителя написавый.
Радуйся, учиши бо и по разорении церкви не унывати;
Радуйся, помогаеши бо крепчайший храм воздвизати.
Радуйся, образы в обители обновляеши;
Радуйся, образ Божий в сердцах возставляти научаеши.
Радуйся, храма во имя Пресвятыя Троицы украсителю;
Радуйся, себе в храм Трисияннаго Божества претворителю.
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Кондак 10
Спасти хотя землю русскую от розни мира сего и памятуя о ревнители Святыя и Живоначальныя Троицы преподобном отце нашем Сергии, уподобился отче Андрее Аврааму гостеприимцу, в образе триех странник у дуба Мамврийскаго Единаго Господа воспринимая, и написал еси икону Пресвятыя Троицы, непрестанно моляся: Аллилуиа.
Икос 10
Стеною необоримою буди всем православным христианом, Андрее славословимый, дерзновенно моля Пресвятую Троицу о нас, поющих тебе сице:
Радуйся, сподобился еси явление Триипостаснаго Бога у дуба Мамврийскаго написати;
Радуйся, помогаеши бо душам в Царство Небесное прорастати.
Радуйся, Церкви Российския чудный плоде;
Радуйся, иконописателю таинственнаго догмата Троицы.
Радуйся, преподобнаго Никона прилежный послушниче;
Радуйся, святаго Сергия Радонежскаго чудотворца достойная похвало.
Радуйся, тобою бо Единство в Троице Отца и Сына и Святаго Духа прославляется;
Радуйся, воззрением на чудотворныя иконы твоя рознь мира побеждается.
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Кондак 11
Пение ангельское ублажа тебе, егда возвратився в Андроникову обитель, в небесныя обители преселитися готовился еси, вопия Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светоявлением во славе Даниилу спостнику, на одре смертнем лежащу призвал еси последовати себе, и сретил еси с любовию от мира сего отшедшаго. Чесо ради водворение тебе, преподобне Андрее, во Царствие Пресвятыя Троицы воспеваем:
Радуйся, земная странства завершивый;
Радуйся, друга из мира дольняго и в мире горнем любивый.
Радуйся, свидетельство истины Православия всему миру являеши;
Радуйся, и ныне истинно Бога в Троице прославляеши.
Радуйся, талант вверенных умножение;
Радуйся, Царствия Святыя Троицы достижение.
Радуйся, и по преставлении нас не оставляеши;
Радуйся, радость православным христианом доставляеши.
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Кондак 12
Благодать храма во имя твое, иконописче Андрее, изливается окрест и зовет всех отвратився от тленнаго, обратити ум, сердце и дела к Богу, прославляя Его: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще созидание храма твоего в Раменках, ублажаем тя, отче наш Андрее, яко молитвеннаго предстателя за ны Пресвятей Троице и возглашаем ти таковая:
Радуйся, нас яко овчу заблудшую на рамена взявый;
Радуйся, по прославлении местом храма своего Раменки избравый.
Радуйся, общину верных Пресвятей Троице созидая;
Радуйся, святым житием твоим к святости призывая.
Радуйся, дерзновением к познанию истины поучаеши;
Радуйся, Отца и Сына и Святаго Духа прославляеши.
Радуйся, един из воинства Христова;
Радуйся, пастырю наш предобрый.
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.
Кондак 13
О дивный иконописче, преподобне и богоносне отче Андрее! Приими с любовию тебе приносимое малое сие хваление и моли Пресвятую Троицу: да укрепит веру православную, да избавит нас от розни и сподобит со избранными своими воспевати славимаго в Троице Бога: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: Ангельскаго жития: и 1-й кондак: Истиннаго богословия обретение:
Молитва
О предивный иконописче преподобне отче Андрее! Услыши моления нас, грешных, с верою, надеждою и любовию взывающих тебе, и буди предстателем нашим пред Святою Троицею.
Творивый благодатно в храмех Божиих, помози и нам созидати храмы во славу Божию. Постигнув тайны красоты истинныя, озари нас познанием красоты богослужения нетленныя. Исцеляяй души взиранием на иконы твоя, даруй нам и мощей твоих цельбу. Послуживый единению верных, исходатай и нам единым сердцем и едины устны восхвалити утишающаго розни мира сего в Троице славимаго Бога, Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.
Величание
Ублажаем тя, преподобне отче наш Андрее, образ Пресвятыя Троицы нам даровавый, и тем лучами Триипостаснаго Божества всех нас просветивый.
Конец и Богу слава.


Примечания:
[1] Достойнословлю — прославляю.
[2] Светлоподобник — сияющий наподобие света чистотою добродетелей.
[3] Светонаставник — руководитель к свету.

  • 1
Мое первое замечание к тексту -- 12-й икос. Конечно, неплохо, что в общине почтили свой храм, но это совершенно недопустимо в тексте, использование коего предполагается где-то еще. Как этот акафист будут молиться, скажем, на Сахалине или в Одессе?
Кроме того, храм в Раменках -- не единственный престол во имя св. Адрея в мире. Простой поиск в Яндексе дает храм на Верхней Масловке в той же Москве (на сайте которого, кстати, выложена служба святому), храм в Покровско-Васильевском монастыре (Павлов Посад), наверняка есть и еще. А из 2-го хайретизма следует, что сам св. Андрей избрал местом своего храма Раменки. И в этих храмах читать этот акафист будет затруднительно.
Далее, в 7-м икосе употреблено сначала двойственное число (видимо, предполагается обращение к обим свв. иконописцам -- и Даниилу, и Андрею?), а потом -- единственное, но ни то, ни другое обращение никак не введено в текст: возникли из ничего и исчезли в никуда.
Общее замечание к хайретизмам -- во многих из них не хватает вводного "яко". Например, часть 4-го икоса стоило бы, на мой взгляд, переписать так:
Радуйся, [яко] Первому Творцу икон, создавшему ветхаго Адама уподобленился еси;
Радуйся, [яко] Искупителя Адамова [ис]паденияшаго в ликах воплотил еси. [комм. -- и лучше, если этот хайретизм будет композиционно переработан, поскольку может возникнуть кощунственная ассоциация, что в ликах изображен не Искупитель, а падение. С языковой точки зрения правильно, но на слух...]
Радуйся, [яко] иконотворчеством окна в Царство Божие открываяый;
Радуйся, себе в икону Божию претворяяивый. [комм. -- святой уже закончил земной путь, и если и уподоблять его иконе, то в прошедшем времени]
Радуйся, к невидиму свету ум возносишивый;
Радуйся, [яко] от мира дольняго к миру горнему нас возводиши. [или как вариант "от мира дольняго к миру горнему нас возведый", но это опасная замена -- к Горним нас возводит Господь]
Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

В кондаке 1 вызывает сомнения слова: "познав Всесвятую Троицу", т.к. Он/а часто называется непознаваемой. Лучше, если бы написать что-нибудь вроде: "просвещенный/вдохновленный/ Святой Троицей/Духом...."

Кондак 2 кажется неудачно написанным: смысл, в таком виде, как он есть: "увидел плохое поведение князей, отвернулся от них и повернулся к Богу, да и мы будем верить и воспевать: Аллилуиа" А до осмысления этого что было?

Кондак 3 кажется неудачно написанным: "...притекла благодать...". М.б. лучше что-то вроде: "Благодатиею Божией наставляемь, направился еси ты, преподобне, к месту воздвижения монастыря Нерукотворнаго образа Спасова, да споспешествуемь Духом Святым, украсиши образами, сотворенными рукама твоима, славную обитель сию, воспевая Богу песнь ангельскую: Аллилуиа".

В икосе 3, 4-м хайретизме, кажется, лучше вместо "растил", написать "возрастил".

В кондаке 5, кажется, лучше слово "достойнословля" заменять на "достойно прославляя" и, также заменить длинный оборот: "Единаго от Троицы Бога Слова Рождшей", как несколько длинный.

В икосе 5, 4-м хайретизме, выражение "сопостатных поган", кажется, лучше заменить на что-то более привычное, к примеру: "супостатов/агарян поганых/нечестивых" или пр.

Кондак 9. Получается, преподобный Сергий всем братиям монастыря явился в "тонцем сне"? Это действительно так? Или единому из братий или, м.б. игумену?

Икос 9: "... сердца наша, страстьми пожженная...", кажется не очень удачным оборотом. По ту сторону бытия, согласно Евангелию, мы будем испытываться огнем, но в этом мире, м.б. это совсем не так... М.б. лучше "... страстьми обуреваеми"?

Автор акафиста, послушница Татиана, просила оставить здесь ее ответ.

Благодарю всех, прочитавших акафист преподобному Андрею Рублеву и сугубо - приславших комментарии.
Раменки - это район в Москве, где строится храм в честь прп. Андрея.
Во многих акафистах пишется о мощах. Но ведь акафист читают не только в том храме или обители, где почивают эти мощи. Кто-то, имеющий икону, заменяет слово «мощи» на слово «икона», кто-то говорит о поклонении памяти святого, а некоторые представляют себя у мощей и достойную благодать получают. Также и в данном случае. Кто-то может ввести название того города, где тоже созидается или уже действует храм прп. Андрея Рублева, а кто-то, не имеющий такового рядом с собой, порадуется за созидание храма в Раменках и, наверно, тоже не отойдет от святого не услышанным.

  • 1
?

Log in

No account? Create an account